plavby 
kontakt
svitani

 
zpět
Stavoren (NL) - Lowestoft (GB) a zpět
05.06. – 12.06. 2017

Loď: S&S Swan 47, Viking
Délka 14,85 m;
Šířka 4,19 m;
Ponor 1,8 - 2,5 m;
Motor 49 kw;


pondělí 05.06.17

Z Plzně vyrážíme v neděli kolem 20:00, čeká nás dlouhá cesta k Severnímu moři, najíždíme na dálnici a ukrajujeme první kilometry. Kolem půlnoci jsme se rozhodli udělat zastávku a zdřímnout si. Nepršelo, byla hvězdná noc, nespěchali jsme, protože převzetí lodě bylo podle dokladů další den až ve 20:00, tak proč si cestu nezpříjemnit. Našli jsme vhodné místo asi 300km od Plzně a zdřímnutí se protáhlo do 06:00, pohoda.
Dál cesta pokračovala bez problémů až do místa určení, nizozemského Stavorenu na břehu Ijselmeer, vnitřního moře, které si Nizozemci zbudovali vystavěním hráze Severnímu moři.
Druhá polovina posádky už čekala na místě, po našem příjezdu a srdečném shledání :), jsme pronajatou loď v maríně hledali marně a vypadalo to, že opravdu budeme "labuť" (S&S Swan 47) jménem Viking přebírat až večer.
Proto odcházíme na prohlídku městečka, kde je velký mumraj u příležitosti nějakého velkého cyklistického závodu. Zřejmě amatérů, soudím podle pohody, která mazi závodníky i fanošky panovala. Jeli na všem cyklo, od lehokola až po carbonové silniční specály. S ohledem na počasí jsme nikam nespěchali, prognóza na další dny nebyla příznivá. V úterý to nad kanálem mělo foukat až 9bf s téměř 5metrovými vlnami. Do toho se nám nechtělo a nemělo smysl se někam hnát.
Loď se v maríně objevila kolem 18:00 a předání proběhlo opravdu velmi rychle. Kees Jonker, majitel, nás vzal na loď, upozornil na vše důležité pro plavbu, podepsal převzetí kauce a ostatní nechal na nás s tím, že pokud bude nějaký problém, ať mu zavoláme. Netrvalo to déle jak 15min.
Večer bylo bezvětří, proto jsme zkoukli plachty, prošli lana abychom věděli, které kam patří a čekali na druhý den. V noci začalo pršet, rozfoukalo se a bylo jasné, že to není na vyplutí ani po IJselmeer.

úterý 06.06.17

Ráno sledujeme předpověď počasí a bude lepší naplánovat si na dnešek výlet do okolí. Na doporučení místního infocentra někteří z nás odjíždíme do města Sneek, založeného v 10. st., kde je několik architektonických historických zajímavostí. Vodní brána (Waterpoort) z 13. století jako pozůstatek původního opevnění nebo gotický kostel se zvonkohrou. Na příjezdu do města od západu, jsme podjížděli na rychlostní silnici dokonce nově postavený aquadukt. Navzdory všemu nás město až tak moc nenadchlo, s ohledem na přeháňky a vítr jsme nakonec skončili v kavárně a do maríny jsme se vrátili v pozdním odpoledni na dobrou večeři.

středa 07.06.17

Veselejší předpověď počasí se rýsuje až ve čtvrtek, proto hledáme ještě nějaký tip na výlet. Tentokrát vyrážíme do města Lemmer, hlavním lákadlem je zastávka v parní vodní přečerpávací stanici Ir.D.F. Woudagemaal. Je údajně největší na světě, stále provozuschopná, pouze k topení se už nepoužívá uhlí, ale olej a příležitostně se podílí na odčerpávání vody ze soustavy kanálů v provincii Frisko, výkonnější elektrická stanice je v nedalekém Stavorenu. Hladina v soustavě kanálů je neustále monitorovaná a pokud začne stoupat, většinou při větším srážkovém úhrnu, tyto stanice pomáhají hladinu snížit. Za normálních podmínek údajně stačí voda odtékat přes zdymadla na severu. Prohlídka tohoto funkčního muzea stála zato a moc se nám líbila, stejně jako malebný Lemmer.
Večer jsme opět sledovali počasí a svitla naděje, předpověď slibovala dobrý vítr jak na plavbu do Anglie, tak především na cestu zpět. Časová rezerva bude minimální a nemůžeme si dovolit náš pobyt na cestě prodlužovat. Zkusíme to, maximálně se vrátíme, pokud to nepůjde. Rozhodnuto, ve čtvrtek ráno vyplouváme.

čtvrtek 08.06.17

Budíček ve 04:00 je drsný, ještě za tmy, poslední kontrola předpovědi, v klidu a pohodě se připravíme, nasnídáme a cca v 06:00 vyplouváme ze Stavorenu na IJselmeer směr Amsterdam. Čeká nás několik zdymadel a motorování na Nordzeekanaalu přes Amsterdam až k IJmuidenu. Upřednostnil jsem tuto variantu před možností vyplout na Severní moře kolem Den Helderu, čekalo by nás proplutí pouze jedním zdymadlem, ale kurzem na Lowestoft bychom museli stoupat ostře proti větru a vlnám na volném moři. Až vyplujeme z IJmuidenu, budeme víc na jihu a při kurzu do Lowestoftu by nám měl vítr podle předpovědi vanout z boku až předoboku, tedy ne tak ostře do kurzu.
Občas motorujeme, abychom neztráceli čas, ale většinou plujeme na plachty. Počasí je proměnlivé, déšť a slunce, ale odpoledne a k večeru se vyjasňuje. Blížíme se k Amsterdamu a čeká nás motorování kanálem. Nezáživné, ale potřebné, alespoň je čas se připravit na moře, uvařit atd. Dobře jsme se najedli a z IJmuidenu vyplouváme na volné moře ve 20:10.
Klukům začíná služba, naše parta si jde lehnout. Moře je po bouřlivých dnech stále rozhoupané, nemohl jsem usnout dokud jsem vydatnou večeři nevrátil rybám. A bylo nás víc :). V noci nastalo nečekané bezvětří a bouře s blesky na horizontu prý vypadala docela strašidelně. Nečekali jsme, že budeme muset v noci motorovat, ale se svítáním se rozfoukal vítr. Mně se podařilo vylézt do kokpitu a plavba k Anglii se proměnila v pohodové jachtání.


pátek 09.06.17

Swan S&S 47-2 CB je zatím nejlepší loď se kterou jsme pluli. Delší kýl s výsuvnou ploutví se projevuje na výborné stoupavosti proti větru, tvar trupu i po krátkých ostrých vlnách krásně splouval nahoru a dolů, nepamatuji si prásknutí přídě do vlny. Nečekali jsme tak rychlou plavbu a kolem 16:00 jsme se vyvázali v Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club v Lowestoftu.
Po zaplacení maríny (cena £41,25 znatelně nižší než za obdobnou loď v HR nebo i v NL) a vstupních formalitách celá posádka vyrazila do města na fish & chips, zvlášť když je akce a v restauraci na nábřeží dávají v pátek 2 porce za cenu jedné. Zvyklí z naší kotliny jsme někteří čekali v akci nějaké to "ale". Nekonalo se, porce byly vrchovaté, jídlo dobré a obsluha příjemná, cena tím pádem byla téměř stejná jako v běžné restauraci u nás.
Zázemí v královské maríně bylo výborné, lokalita vpodstatě ve městě, čisté wc, sprchy, el. a voda v ceně. Jen jsem nepochopil absenci směšovacích baterií na umyvadlech :)...
Holt ostrovní specifikum, jeden kohoutek na vařicí a druhý na studenou vodu. Z Plavby jsem byl unavený a po vydatné večeři na další promenádu po městě jsem už nebyla chuť. Zmrzlina bude holt až v sobotu.

sobota 10.06.17

Lowestoft je nejvýchodnějším městem Británie, zmínky o osídlení sahají do dávné historie a řadí jej k nejstarším osídleným místům v Británii. Dojem na mne byl rozpačitý, zřejmě není vyhledávanou turistickou destinací. Pěkná pláž, dlouhá promenáda, stánky s občerstvením, ale město jako takové působilo pochmurně. Zavřené obchody, zanedbané domy. Proti tomu lidé v obchodech i restauraci byli milí a ochotní. Množství ne obézních, ale přímo tlustých lidí mne docela šokovalo. Původně jsme plánovali čas odplutí na 16:00, ale s ohledem na předpokládaný čas připlutí k Den Helderu a přílivu, jsme ho posunuli na 20:00. Nakonec jsme vypluli ve 20:30, foukal svižný vítr od jihozápadu, abychom se vyhnuli mělčinám, pluli jsme chvíli proti větru a vlnám, jakmile jsme změnili kurz na východ, plavba se uklidnila a s pouze vytaženou genou jsme pluli zpět. Byla to pohodová plavba, hlídky se střídali a nepotkalo nás nic neobvyklého.

neděle 11.06.17

V neděli bylo nádherné počasí, slunce pálilo a došlo i na koupání za lodí. Překvapilo mne, že voda nebyla tak studená, jak jsem předpokládal. Loď uháněla po vlnách a za chvíli jsme na horizontu sledovali nizozemské pobřeží. Během plavby bylo nádherné počasí, ale jak jsme se blížili k cíli, začalo se zhoršovat, rozfoukal se silný vítr a přišel i déšť. Jak jsme za svižného větru a přeháněk marínu opouštěli, tak jsme se za svižného větru a deště vraceli.
Před vplutím do maríny Stavoren jsem si vzpoměl jak majitel říkal, že loď je výborná na plachty, ale na manévry s motorem je to hodně špatné. Bude třeba být velmi opatrný.
Udělal jsem základní chybu, že jsem už mezi mola nenacouval. Myslel jsem, že se v prostoru mezi molama otočím, ale na našem původním místě stálo už několik lodí a šířka cca 25m pro 15m loď není při silném bočním větru úplně dostatečná. Pokud loď nemáte "v ruce", což při charterových plavbách párkrát do roka není reálné. Naštěstí jsme se vpořádku otočili a vyvázali, tím naše plavba skončila.

pondělí 12.06.17

Ohlásili jsme svůj příjezd a pomalu začali s balením a přípravou na předání lodi. Opět nás mile překvapila důvěra majitele, zeptal se s čím byl problém, jaká byla plavba atd. Vše důležité jsme mu řekli - nějaké průsaky vody palubou u vantů a oknem, zásah do kabelu k přípojce 230V, když redukce ke kabelu vyhazovala chránič el. sloupku v maríně a chybějící harness, ketrý na lodi nebyl už při převzetí. Vzal to jako fakt, důvěřoval nám a nic po nás nekontroloval. Řekl, že je rád za informaci, aby to mohl dát dopořádku. Nechal nás v lodi doobědvat, předal instrukce co jak sbalit, uklidit a kam dát klíče od lodě. S tímto přístupem jsme se NL nesetkali poprvé a doufám, že jsme i tentokrát přispěli k tomu, aby v Nizozemsku bylo dobré renomé jachtařů z českomoravské kotliny.